LEGENDE_PIONIRKE AVDIO-VIZUALIJ

Margaret Watts-Hughes in eidophone

Margaret [Megan] Watts-Hughes [1842 – 1907] je bila valižanska soprano pevka, znanstvenica in pionirka na področju kimatike. Izumila je napravo eidophone, ki je bila sestavljen iz lesene rezonančne posode z odprtino, na katero je bila pritrjena elastična membrana posuta s peskom ali drugim medijem. S petjem v tubo, ki je bila povezana z rezonančno posodo, je Watts lahko ustvarjala ‘zvočne figure’ [ali ‘zvočne rože’, kakor jih je kasneje poimenovala].

Na začetku je eksperimentirala s peskom in/ali finim praškom, kasneje je disk eidophona prekrila s tanko plastjo tekočine, vode ali mleka. Ugotovila je, da obarvan glicerin ustvarja v tekočini vzorce podobne rožam. Oblike so jo popolnoma prevzele:  

‘…I have gone on singing into shape these peculiar forms, and stepping out of doors, have seen their parallels in the flowers, ferns, and trees around me; and again, as I have watched the little heaps in the formation of the floral figures gather themselves up and then shoot out their petals, just as a flower springs from the swollen bud’ the hope has come to me that these humble experiments may afford some suggestions in regard to nature’s production of her own beautiful forms.

Vizualicije je natančneje opisala v knjigi The Eidophone; Voice Figures: Geometrical and Natural Forms Produced by Vibrations of the Human Voice.

Watts-Hughes in Ernst Chladni, nemški fizik, glasbenik in oče akustike, se štejeta za začetnika kimatike.

Kasneje je Hans Jenny [1904 -1972], švicarski fizik in znanstvenik, ki je skoval termin kimatika, da bi opisal fenomen zvočnih valov, izumil Tonoskop, ki je glede na mnenje nekaterih zelo podoben eidophonu.

Mary Hallock Greenwalt in Sarabet

Mary Hallock Greenewalt [1871 – 1950] je bila pianistka, umetnica in izumiteljica, ki je razvijala in oblikovala vrsto naprav za upravljanje svetlobe in barv [colour organ] v povezavi z glasbo. Svojo umetnost oz. vizualno glasbo  je poimenovala Nourathar. Ustvarila pa je tudi nekaj ročno poslikanih filmov.

Hallock Greenewalt se je rodila v Bejrutu, ampak je večino svojega otroštva preživela v Filadelfiji. Študirala je klavir v konzervatoriju v Filadelfiji in kasneje na Dunaju. Bila je priznana pianistka, vendar se okoli leta 1900 začela raziskovati kako lahko stopenjska barvna osvetlitev vpliva na doživljanje glasbe. 

Leta 1920 je patentirala prvi izum – napravo za uravnavanje barvne osvetlive [colour organ], katerega namen je bil projicirati sekvence barvne osvetlitve za določeno glasbo. Greenwalt je verjela, da je ustvarila novo zvrst umetnosti – Nourathar. To je skovanka iz arabske besede za svetlobo [nour] in esence nečesa [athar].  Njene naprave niso imele natančno določene povezave med specifično barvo in notami, ampak so ti odnosi bili  spremenljivi in so prej odražali značaj in nadarjenost nastopajočega.

Nourathar je bila ‘razpoloženjska osvetlitev’, medota za barvno osvetlitev in prilagajanje svetlobe čustvom, ki jih je izražala glasba. Kadar je Greenwalt nastopala je inštrument spreminjala od scene do scene, delala popravke, dodajala in odvzemala, tako da je vedno bila kot inštalacija posebej prilagojena avditoriju. Njen cilj je bil, da so celotna osvetlitev prostora, vse razpoložjive barve in stopnje osvetlitve pod kontrolo enega človeka – umetnika, ki igra vlogo mediatorja med navdihom in inštrumentom. Njen inštrument oz. vse njegove kompleksne variacije in iteracije je poimenovala Sarabet – po njenih materi. Leta 1946 je objavila knjigo z naslovom Nourathar: The Fine Art of Light-Color Playing.

Preden je začela razvijati idejo povezave med svetlobo in glasbe,  je bila tehnika gledališke razsvetljave slabo razvita, zato je veliko komponent morala izumiti sama. Njen zelo znan izum je bil tudi izboljšan reostat  [variabilen upor], s katerim je lahko zadimila oz. razvestlila luči preko 267 nivojev; poleg tega je lahko daljinsko upravljala barvne filtre in reflektorje itd.  Ameriški  patentni urad ji podelil devet patentov.  Patent zgoraj omenjenega nelinearnega reostata ji je ukradla družba General Electric, katero je tudi tožila in zmagala leta 1934.

Ilustracija patenta za Sarabet

Greenwalt je bila predavateljica glasbe, odposlanka Ženske stranke, sufražetka in borila se je za pravice žensk, prav tako kot za njeno umetnost. Vsa njena pisanja, načrti, skice itd.  je zapustila Zgodovinskem društvu v Pensilvaniji.

Advertisements